FC Utrecht / Vanuit het Hart

OPDRACHT
In dienst van The Valley heb ik de website van FC Utrecht mogen designen. De opdracht luidde: FC Utrecht online kampioen van Nederland maken. Hoe? Door een ultieme fan experience te bouwen. FC Utrecht wil de fans meer bij de club betrekken en de website moet meer voetbal ‘ademen’. Samen met The Valley en FC Utrecht hebben we een platform neergezet waar de fans zich mee identificeren, waar de successen van de club naar voren komen, waar alle informatie eenvoudig en overzichtelijk te vinden is en waar fans aangesproken worden op persoonlijk vlak met persoonlijke aanbiedingen dankzij een volledig geïntegreerd dataplatform op de achtergrond.

KLANT

FC Utrecht

TAKEN

Website, Online Identity

ONLINE IDENTITEIT

Ik wilde graag een unieke vorm maken waar FC Utrecht aan te herkennen was online. De diagonaal van FC Utrecht is uiteraard zeer bekend. Deze zit in het stadswapen, in het clubwapen en al jarenlang op het shirt. Maar dit is (helaas) geen unieke vorm. Ik ben verder gaan kijken naar wat FC Utrecht uniek maakt en wat is er unieker dan het logo van de club zelf? Hier ben ik vervolgens mee aan de slag gegaan.

FUNCTIONEEL

Het belangrijkste van deze vorm is de manier waarop het de ogen van de bezoeker onbewust naar het belangrijkste blok op de homepage leidt: de kaartverkoop.

VANUIT HET HART

Naast functioneel is deze vorm ook symbolisch. De diagonaal blijft overeind maar hij buigt af naar deze nieuwe vorm. Het symboliseert namelijk de vorm van een hart. Het credo van de club.

HERKENNING

Voor de fans is het belangrijk om de club te herkennen in het platform. Ze zijn trots op hun club, op de stad, op hun kleuren en op de diagonaal. Ik heb dit terug laten komen in kleine details op de website.

 

UITDAGING

Het idee achter de website is ‘superfans’ creëren. Elke fan heeft zijn eigen behoeften en die verschillen ook nog per moment. Daarom is dit een website die leert van elk bezoek van elke fan en zal zich aanpassen aan het gebruiksgedrag van de fan. De website past zich aan op wedstrijddagen, de dag na wedstrijddagen, in de zomerstop, op elk moment als er bepaalde content relevanter is dan het andere. Dit wordt nog verder uitgebouwd in de toekomst.